Seriously?! - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Wouter Jong - WaarBenJij.nu Seriously?! - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Wouter Jong - WaarBenJij.nu

Seriously?!

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

24 Januari 2014 | Verenigde Staten, Bozeman

Super leuk hier, sneeuw en ijs en zo. Ook veel leuke mensen? Ja heel veel leuke mensen, echt super leuk!

Ik ben erg enthousiast, zoals je kunt lezen, maar vandaag heb ik weer een stukje geloof in de mensheid verloren. Maar hoe zo dan Wouter? De mensheid is toch een merkwaardig en fantastisch beestje? Mwuah, valt mee hoor, sla voor de grap eens een Amerikaanse krant open. Dat deed ik dus vanmorgen. En wat voor kop stond er bovenaan de voorpagina van de Bozeman Chronicle? "Recent study suggest possible connection between access to guns and homocide/suicide". Mozeskriebel! Dat meen je niet! Wat! Dat kan niet waar zijn! OMG!

Oké, kalm aan, eerst even verder lezen. Helaas, werd het niet echt beter van. "A research team has completed a study on gun ownership (of people between 16 and 66) and the relations to homicides and suicides in the greater northwest area. The team concluded that the chance of a homocide or suicide happening in a community is significantly higher when one or more weapons are owned within this community." Shit, even mijn broek ophijsen hoor, want die is afgezakt van verbazing. Wauw....gewoon wauw. Is de Nobelprijs voor de Logica al uitgereikt? Anders weer ik wel wie het dit jaar gaat winnen. Vooral de discussie die volgde met een aantal Amerikanen was zeer logisch en rationeel. Het is verbazingwekkend hoeveel argumenten mensen hier kunnen bedenken die allemaal gebaseerd zijn op de Amerikaanse Grondwet. Want ja, er is in 1787 een keer ergens gezegd dat iedereen recht heeft een wapen te dragen, ter bescherming. Elke argument weer. Ik besloot heel voorzichtig uit te leggen dat de grondwet geschreven is in andere tijden. In die tijd kon een man nog geen 100 meter van zijn huis vandaan lopen zonder 23 grizzlyberen, 234 Indianen en 25 struikrovers tegen komen (in het westen dan hé, in New York liepen toen natuurlijk geen grizzlyberen maar maffiosi rond, ook best wel link). Vinden de Amerikanen een rare opmerkingen. Omdat.....omdat....oh ja, de grondwet. Eindeloze discussie dit. Voor de mensen die zich afvragen of er ooit nog eens een einde komt aan het wapenbezit in Amerika; nee dat gaat niet gebeuren. Zolang de grondwet heilig is en je bij iedere Wallmart een SPAS-12 automatische shotgun kunt kopen voor 200 dollar (zonder vergunning), gaat er geen einde aan komen. Saillant detail: afgelopen jaren is het aantal schietpartijen op Universiteiten toegenomen. Heb het even opgezocht: op de campus van MSU zijn niet minder dan 7 wapenkluizen, waar mensen een sleutel voor kunnen afhalen bij de front desk. Nogmaal: wauw!

Na deze uiterst bewogen discussie, besloot ik even wat tijd te doden met wat televisie. En wat was er op elk kanaal te zien? Een live feed van de rechtzaak van JUSTIN F****G BIEBER!!! ARGHHHH!!! Want tuttuttut, iedereen helemaal panisch en verbaasd dat Justin Bieber drugs gebruikt, meedeed in een straatrace en denigrerend deed tegen de agenten. Overal experts op het gebied van losgeslagen randebieltjes c.q. tieneridolen die de schuld gaven aan zijn opvoeding, ouders, school tijd, het feit dat zijn kapsel niet gelukt was en weet ik niet wat voor onzin. Maar niemand die zich even bedenkt dat het misschien wel de de massale media aandacht voor dit omhooggevallen wormvormige aanhangsel met de stem van een 12 jarig meisje. Wat moet dat ventje dan met die 20 miljoen op zijn bankrekening? Lego kopen? Nee die gaat zuipen, snuiven en Lamborghinis kopen per dozijn. Gek hé. Laten we met zijn allen hopen dat hij zich bekeerd tot het boeddhisme en zich terugtrekt in een berghutje in het hooggebergte van Nepal, zodat de mensen weer normaal kunnen doen.

Zo, genoeg verbale ellende op papier geranseld voor vandaag. Ik ga basketbal kijken. Groeten aan Nederland, het is hier FANTASTISCH!!!!

• 24 Januari 2014 - 09:43

Lucienne:

Deze stukken geschreven door jou zijn heel wat beter leesvoer bij een kop koffie dan ook alle ellende hier in de krant. Nu naar tennis kijken. Federer-Nadal. Verheug me nu al op je volgende verhaal. Knuf van je tante

• 24 Januari 2014 - 10:51

Anja:

Het is net of je niet weg bent en ik je hier hoor stomen! Hoor je mij ook zeggen: wind je niet zo op? :P

• 24 Januari 2014 - 12:34

Axel :

Hahaha ouwe baas!
    Maak dr wat moois van daar he.

• 24 Januari 2014 - 13:30

Anja:

Ook knuffel van de zus van je tante

• 26 Januari 2014 - 19:08

Anita Buitink:

Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je zoal meemaakt.
    Je valt daar van de ene in de andere verbazing.
    Wij vonden het weer een leuk verhaal.
    Groeten Anita en Rien

• 02 Februari 2014 - 01:59

Andrew:

Wouter! Genieten die stukken van jou! Lekker nuchter! Veel plezier nog!